In heel Europa wordt steeds meer kritisch naar gokreclames gekeken. In Nederland is de regelgeving bijvoorbeeld flink aangescherpt, enerzijds op basis van zelfregulering, anderzijds op basis van wat de overheid aangeeft. België is hier ook steeds meer mee bezig en dezelfde geluiden horen we vanuit het Verenigd Koninkrijk. Duitsland is het volgende land dat zich kritisch opstelt, want het land komt met een nieuw voorstel voor reclames in eigen land. Lees er meer over in dit casino nieuwsbericht van deze week.
Geen reclames meer voor 21:00 uur
In Duitsland is het vooralsnog mogelijk om op willekeurige momenten casino’s en bookmakers aan de man te brengen. Dit zowel op het internet als televisie. De Bundeszentrale für gesundheitliche Aufklärung (BZgA) heeft echter geconstateerd dat er een stijging is in het aantal reclames. Om te voorkomen dat het té gek wordt, stellen ze een nieuwe regel voor. Zo zouden ze gokreclames het liefst enkel na 21:00 uur zien.
Dit voorstel gaat zowel om gokreclames op televisie als op internet, waarbij er dus een soort vaste grens wordt gesteld op welke momenten dit soort gokreclames getoond mogen worden. De stijging van reclames blijkt zo hard te gaan, dat het tijd wordt om in te grijpen. Dit maken we althans op uit de woorden van Burkhard Blienert (via iGamingBusiness), de overheidscommissaris die op deze portefeuille is gezet.
Zo zegt hij: “Reclame voor online gokken en sportweddenschappen verspreidt zich razendsnel. Deze trend is zorgwekkend omdat honderdduizenden mensen al problemen hebben met gokken of zelfs verslaafd zijn.
Ik roep landen op om geen reclame meer te maken voor dergelijke aanbiedingen. In gewone taal: er mag geen reclame voor sportweddenschappen meer worden gemaakt voor 21.00 uur op de tv of op internet.”
Groter risico
Afgezien van een forse stijging in gokreclames, stelt de directeur van de BZgA dat er vrij hoge risico’s aan het gokken van nu zitten. Dit is voornamelijk te danken aan de beschikbaarheid via het internet, aangezien iedereen op elk moment van de dag een gokje kan wagen. Door reclame te maken met aantrekkelijke prijzen, worden spelers gelokt en dat is gevaarlijk.
Zo zegt Martin Dietrich: “Er is een bijzonder groot verslavingsrisico door gokaanbiedingen op internet: ze zijn altijd beschikbaar en lokken mensen met hoge winsten. Het vermeende vooruitzicht op snelle winsten maakt online sportweddenschappen bijzonder populair.
Daarom is het zo belangrijk om mensen bewust te maken van de risico’s van gokken en tijdig tegenmaatregelen te nemen. Wij ondersteunen dit met ons aanbod, bijvoorbeeld een online programma dat veranderingen in het gokgedrag ondersteunt.”
Dietrich staaft dit op basis van een onderzoek dat door de BZgA is uitgevoerd. Er zijn in Duitsland momenteel rond de 229.000 probleemgokkers en 200.000 dwanggokkers. Met richting een half miljoen mensen die problematisch gokken, wil de instantie een verdere groei terugdringen. Of het voorstel daadwerkelijk tot uitvoer komt is op dit moment echter niet bekend.
Het is een opvallende trend, de beperking op gokreclames. In Nederland werden rolmodellen al verboden, in Engeland komt er een stop op samenwerkingen tussen bookmakers en voetbalclubs, en ook in België wordt de promotie van gokken en (online) casino’s aan banden gelegd. Nu volgt ook Duitsland, en we hebben het vermoeden dat het met deze ontwikkeling nog niet gedaan is.