In zowel Nederland als België worden de advertenties van online casino’s zoals Kansino aan banden gelegd. Het gaat met name om het gebruik van rolmodellen die al dan niet een slechte invloed hebben op de doelgroep. De wet schrijft voor dat rolmodellen tot op zekere hoogte gebruikt mogen worden, maar de lijn tussen wat wel en niet kan is flinterdun en dat zorgt voor een grijs gebied. Binnenkort is het in Nederland, maar ook België, niet meer toegestaan om rolmodellen in te zetten. Maar gezien het nu nog wel kan, maakt Kansino (voorheen Batavia Casino) daar volop gebruik van. Lees er meer over in dit casino nieuwsbericht van deze week.
Nog een paar weken
De Nederlandse aanpak van online gokreclames wijkt af van België, maar het doel van beide landen is duidelijk: beperking en aangescherpte regels omtrent de inzet ervan. Tegen eind juni gaat de nieuwe regelgeving in Nederland in, waardoor rolmodellen niet langer ingezet mogen worden om online casino’s aan te prijzen. Nu is dat dus nog toegestaan en dat is ook precies de reden waarom Kansino nog even snel een flitscampagne gelanceerd heeft.
Kansino zet met diverse bekende Nederlanders in op een online campagne, die via sociale media uitgezet wordt. Hiervoor heeft Kansino drie bekende Nederlanders aangetrokken en dat zijn Dennis Weening (presentator), Ruben van der Meer (komiek) en Dries Roelvink (zanger). Zij spelen samen in de Kansino commercial het spelletje hints, waarbij de focus ligt op de videoslot ‘Book of Dead’ van Play’N Go, dat in het online casino gespeeld kan worden.
Feit is dat het een vrij creatieve reclame blijkt te zijn en het laat ook ruimte voor verschillende varianten, waarbij telkens andere casinospellen geraden moeten worden. Vooralsnog is de omschreven variant momenteel te zien, maar kijk er niet raar van op als er voor het einde van juni nog wat meer zullen verschijnen. Dit allemaal zolang het nog kan, want na 30 juni zal dit niet meer mogen, omdat de drie genoemde artiesten onder de noemer ‘rolmodel’ vallen.
Beperking op advertenties
Na 30 juni zullen online casino’s alternatieve manieren moeten verzinnen om gokreclames in te zetten, want rolmodellen zijn dan niet meer toegestaan. Dit vormt dus enige beperking op de vrijheid die ze nu nog hebben, maar het is aannemelijk dat het in de toekomst nog meer aan banden wordt gelegd. Dit komt doordat er ook gewerkt wordt aan nieuwe wetgeving die het inzetten van ongerichte advertenties in z’n geheel moet verbieden.
Dit wil zeggen dat online casino’s zich niet langer op het ‘pay & spray’ concept mogen richten, aangezien ze daar in feite iedereen mee kunnen bereiken. De nieuwe wetgeving, mits die er door komt, schrijft voor dat advertenties enkel op de doelgroep ingezet mogen worden. Dit wil zeggen: mensen die reeds gokken of actief op zoek zijn naar manieren om te gokken. Elke andere Nederlander mag dan niet langer geconfronteerd worden met gokreclames.
Hetzelfde is ook aan de orde in België, want ook hier pleit de overheid voor een totaal verbod op ongerichte advertenties. Dat is echter op weerstand komen te staan door onder andere de televisiebranche zelf, die pleit voor zelfregulering.