Waar je aan de ene kant reclames van online casino’s die zijn goedgekeurd door de Kansspelcommissie krijgt die je aanmoedigen om een gokje te wagen, zie je ook een tegenreactie. Naast dat het plezier moet opleveren, is het ook belangrijk om verantwoord en bewust met je gokgedrag om te gaan. Een zeer belangrijke factor in dit verhaal is dat kansspelen berusten op toeval. Dit is Iets wat de Belgische Kansspelcommissie duidelijk wil maken met een gloednieuwe campagne. Je leest meer over deze campagne in dit casino nieuwsbericht van deze week.
Illusion of Control
De campagne is gelanceerd met de titel ‘Illusion of Control’. Dit sluit naadloos aan op de boodschap die de Kansspelcommissie uit wil dragen. Spelers kunnen namelijk de illusie hebben dat ze controle uitoefenen over hun kansen bij het spelen van een spel in het (online) casino. In werkelijkheid is die controle slechts beperkt, want dat bestaat enkel uit hoeveel geld je inzet en welke opties je op een gokkast of bij een tafelspel kiest.
De uitslag is altijd volstrekt willekeurig, omdat kansspelen zo zijn opgebouwd dat het aan het toeval overgelaten wordt. Zowel het casino als de speler hebben geen directe invloed op de uitslag, waardoor het onmogelijk is dat te controleren of voorspellen. Iets waar spelers bewust van gemaakt moeten worden.
Dit doet de Kansspelcommissie met een gloednieuwe commercial die momenteel uitgezonden wordt op de Belgische televisie. Indien je benieuwd bent, kun je de video hieronder bekijken.
Kansspelcommissie waarschuwt voor onrealistisch spel
Het is niet ongebruikelijk dat spelers bij deelname aan een kansspel een bepaalde ‘tactiek’ hanteren. Op het moment dat je op een gokkast gaat spelen is er echter geen enkele tactiek beter dan de ander. Ook al kunnen spelers een bepaalde routine toepassen, omdat dit ze het gevoel van controle geeft, is dat te allen tijde een illusie. Iets wat de Kansspelcommissie wil doorbreken, zodat gokkers meer bewust deelnemen aan kansspelen.
De Kansspelcommissie heeft met deze campagne een soort dubbel doel. Naast het creëren van bewustwording omtrent de illusie van controle op dit moment, is het ook met het oog op het WK voetbal. Dit kampioenschap gaat over een aantal weken van start. Er is dan altijd een toename in deelnemers die een gokje wagen. Vanzelfsprekend is het ook niet mogelijk om controle uit te oefenen op sportweddenschappen, waarmee de Kansspelcommissie ook de meer gelegenheidsgokker een boodschap mee wil geven.
Magali Clavie, voorzitter van de KSC, zegt in het persbericht specifiek met het WK als uitgangspunt: “Dankzij de clip zullen spelers zich hopelijk realiseren dat weddenschappen, ongeacht de eigen kennis van een bepaalde sport, een willekeurig resultaat hebben dat gebaseerd is op toeval. Het is heel belangrijk dat gokken recreatief blijft. Een gokprobleem ligt al snel op de loer.”
Vooralsnog beperkt deze campagne van de Kansspelcommissie zich tot één tv-commercial, die de komende tijd uitgezonden zal worden. De huidige campagne duurt tot en met 18 december 2022, precies de datum waarop de WK finale gespeeld wordt.