21+ Gok met mate

21+ Gok met mate

Kritiek op reclames Nationale Loterij

Prentkaart_n_15De Nationale Loterij is een staatsbedrijf en daarmee verbonden aan andere regels dan andere loterijen en commerciële aanbieders van kansspelen. Zo worden de reclamecampagnes van de Nationale Loterij getoetst door de jury voor ethische praktijken (JEP). De jury heeft nog nooit klachten ontvangen over de campagnes van de grootste loterij van het land. Toch vindt N-VA-Kamerlid Peter Dedecker de reclames te ‘agressief’.

Agressief?
Peter Dedecker verwijst onder meer naar “Word schandalig rijk”, de productslogan voor Euromillions. De directeur van de Kansspelcommissie, Peter Naessens, is het met Dedecker eens en noemt de slogan “een vreemde campagne omdat dat schuin kantje wordt benadrukt”. Naessens vindt dat er een instantie zou moeten komen die een reclame “waar de maatschappij een probleem mee heeft” zou kunnen stopzetten. Dat zei hij in het Radio2-programma “De Inspecteur”.

Klachten
Op een vraag van Dedecker in de Kamercommissie enkele maanden geleden zei staatssecretaris Jamar dat de Nationale Loterij “zich onderscheidt van de andere operatoren in België doordat zij haar marketingcampagnes onderwerpt aan een code voor ethische reclame, die eveneens gebaseerd is op een Europese standaard voor loterijen en waarvan de naleving wordt gecontroleerd door de JEP, de Jury voor Ethische Praktijken inzake Reclame”.

Die JEP heeft trouwens nog geen enkele klacht ontvangen over de campagnes van de Nationale Loterij. “De opdracht van de Nationale Loterij bestaat er precies in om via al haar activiteiten bij te dragen aan verantwoord spelgedrag”, zei Jamar. “Loterijproducten onderscheiden zich van kansspelen doordat ze spelplezier verschaffen aan een brede groep mensen die met een kleine inzet meespelen. De operatoren van kansspelen focussen daarentegen op een kleine groep van mensen die grote bedragen inzetten.”

Relevant news