Net zoals in Nederland, wil ook de Belgische overheid de inzet van gokreclames aan banden gaan leggen. Op dit moment is het nog toegestaan om te adverteren op televisie, in het straatbeeld, online en in printmedia, maar als het aan de overheid ligt wordt dit drastisch ingeperkt. De voornaamste reden: gokken is het nieuwe roken, aldus de Minister van Justitie, Vincent Van Quickenborne. Daarom wordt er gepleit voor een stop op gokreclames en in dit casino nieuwsbericht van deze week lees je er meer over.
Groei in gokkers
Het is in België al een lange tijd toegestaan om online te gokken en dankzij de lockdowns, vanwege de coronapandemie, hebben veel mensen hun heil qua entertainment bij online gokplatformen gezocht. Dit brengt echter ook risico’s met zich mee en volgens de minister zijn het met name jongeren die steeds meer zijn gaan gokken. Zo zou het aantal gokkers in België in de afgelopen twee jaar enorm gestegen zijn. Sterker nog, meer dan 100.000 mensen komen in aanmerking voor de ‘stempel’ problematische gokker.
Om te voorkomen dat het aantal (problematische) gokkers nog verder toeneemt, zal het vanaf eind 2022 niet langer toegestaan zijn om vrij te adverteren voor gokreclames. Iets wat nu nog wel het geval is, maar de minister dus fors wil terugdringen. Het doel is uiteindelijk dat enkel mensen die actief naar gokken zoeken, de advertenties voor hun neus krijgen. Dus de commercials moeten meer op de doelgroep ingezet worden, daar waar dat nu nog juist breed aan iedereen gericht wordt.
Beperkte uitzonderingen gokreclames
In het kader van direct adverteren gericht op de doelgroep, komt de nieuwe wetgeving straks ook met de nodige richtlijnen en beperkingen. Zo is het verboden dat commercials directe interactie met de doelgroep hebben en online casino’s mogen ze enkel inzetten via eigen kanalen. Denk dan aan hun eigen website, maar ook aan sociale mediaplatformen. Video’s van gokreclames mogen daarop niet langer dan vijf seconden zijn, waaruit wel blijkt dat de bewegingsruimte bijzonder fors wordt ingeperkt.
De uitzondering is echter het sponsoren van sportclubs. Dit is nog toegestaan en blijft tot eind 2024 mogelijk, nadien worden hier mogelijk ook beperkingen opgelegd. Dus shirtsponsoring of het plaatsen van logo’s langs de voetbalvelden op de reclameborden blijft de komende twee jaar nog mogelijk. Nadien zou het eventueel ook verboden kunnen worden. Met andere woorden: tegen begin 2025 is het ongericht adverteren vanuit online casino’s en bookmakers zo goed als helemaal verdwenen.
Volgen van Nederlandse aanpak
In navolging van de Nederlandse beperkingen, volgt de Belgische overheid nu de aanpak met betrekking tot rolmodellen in gokreclames. Zo is het in Nederland zeer binnenkort niet langer toegestaan om rolmodellen in te zetten, wat de Belgische overheid dus ook hier wil gaan toepassen. Wanneer dat verbod er door is, is echter afwachten. Het is in ieder geval duidelijk dat de beperkingen erg fors zijn en waar de minister pleit voor een totalitair verbod, is de Belgische Kansspelcommissie niet dezelfde mening toegedaan. Zij stellen dat gericht op doelgroepen adverteren een betere oplossing is, en dat is iets wat nu vooralsnog het uitgangspunt lijkt te zijn.
Verder zijn verschillende partijen in de Belgische regering kritisch op met name het verbod rondom sport, omdat gokbedrijven en sport (voornamelijk voetbal) erg met elkaar verweven zijn, dus een verbod instellen komt met veel complexe (financiële) uitdagingen.