Wat in andere sectoren regelmatig gebeurd begint nu ook op de online gaming markt. Veel bedrijven kopen andere bedrijven op om hun marktpositie te verbeteren of te groot te worden om zelf over genomen te worden. Dit gebeurd nu dus ook in de online gaming branche.
Afgelopen week werd bekend gemaakt dat GigaMedia, die onder anderen eigenaar is van Everest Poker, voor een groot deel is overgenomen door Mangas Gaming. Het Franse Mangas heeft 60 procent van de aandelen van GigaMedia in handen versterkt hiermee hun positie op de Europese markt. Voor GigaMedia is deze gedeeltelijke overname ook een goede uitkomst want Mangas heeft een groot aandeel van de Franse markt in handen met hun diverse websites.
Mangas was al een aardige speler op de online gaming markt met sites als BetClick en Bet-at-Home maar met Everest heeft Mangas één van de grootste online poker rooms in handen. Everest heeft een groot marktaandeel in Europa en in Azië en is ook sponsor van de World series of Poker.
Ander overname nieuws komt vanuit Engeland, daar heeft 888 een aardige slag geslagen. 888 heeft namelijk Wink Bingo overgenomen. Bij 888 had men er geen probleem mee om 67 miljoen neer te tellen voor Wink. Wink Bingo is een van de grotere spelers op de Engelse online bingo markt met zo’n 60.000 spelers. Met deze overname wordt het markt aandeel van 888 in Engeland aanzienlijk groter
Tot slot een overname gerucht, vorige week ging het verhaal de ronde dat PartyGaming en Bwin fusie besprekingen met elkaar hadden. Dit gerucht wordt door beide partijen tot nog toe ontkent maar gezien de verschuivingen op de markt en overnames door andere bedrijven zou het niet zo vreemd zijn dat PartyGaming en Bwin toenadering tot elkaar zoeken.
Feit is dat de markt veranderd door de toenemende concurentie en doordat er steeds meer markten open gaan. Verschillende landen in Europa passen hun wetgeving al aan zodat ze voldoen aan de Europese wetgeving en buitenlandse aanbieders toegang krijgen tot hun online gaming markt. Uiteindelijk moeten de aanbieders hun markt positie versterken om zodoende deze uitbreiding en de daarmee gepaard gaande concurentie aan te kunnen.