Recent werd duidelijk dat de Britse overheid aan de grootste hervorming van de gokwet in het land sinds 15 jaar werkt en deze heeft betrekking op shirtsponsoring. Een van de zaken die ze aan banden willen leggen, is het sponsoren van voetbalclubs door online casino’s en bookmakers. Dit met name omtrent shirtsponsoring, dat de overheid graag zou willen zien verdwijnen, terwijl reclame op de boarding langs het veld of een naamsponsoring (nog) geen issue is. Inmiddels zijn de voetbalclubs zelf met een ‘ban gekomen’, die mogelijk op korte termijn bekrachtigd zal worden. Meer over deze ontwikkelingen in dit casino nieuwsbericht van deze week.
Sneller reageren dan de overheid
De voetbalclubs die uitkomen in de hoogste Engelse voetbaldivisie, de Premier League, hebben volgens The Times instemmend gereageerd op een ban van shirtsponsoring. Dit is opvallend, omdat ze daarmee sneller reageren dan de overheid. Die is van plan een verbod wettelijk vast te leggen, maar als voetbalclubs dit op voorhand al doen lost het ‘probleem’ zich automatisch op.
Volgende week zal er een stemming plaatsvinden en The Times schrijft dat de kans groot is dat de voetbalclubs er in meegaan. Indien dit van kracht wordt, is het voetbalclubs niet langer toegestaan om logo’s of merknamen van online casino’s en/of bookmakers op het shirt af te drukken. Dit heeft een impact op de inkomsten, maar desalniettemin lijken de clubs er in mee te gaan.
Om de ban er definitief door te krijgen, is het noodzakelijk dat er minimaal 14 gelijkgestemden zijn. Met 20 clubs in de competitie is er dus enige ruimte voor speling, gezien 70% van de (ja) stemmen voldoende is om de ban er doorheen te krijgen. Daarbij stipt The Times aan dat het een vrijwillige ban is, dus geen van de clubs wordt specifiek door overheidsinstanties gemotiveerd.
Preventief verbod
Voor voetbalclubs in de Premier League zijn samenwerkingen met online gokbedrijven zeer lucratief. Het kan oplopen tot inkomsten rond de 40 miljoen pond, dus het is de clubs er alles aan gelegen om eventuele beperkingen zoveel mogelijk te voorkomen. Door actief op de shirtsponsoring te reageren, hopen de clubs dat verdere beperkingen van gokreclames in de Premier League hun bespaard blijven.
Dit zou betekenen dat reclame langs de velden, op schermen in het stadion en meer, nog steeds toegestaan zijn. Tevens zou het mogelijk zijn om als naamsponsor een merknaam aan een voetbalclub te koppelen, wat eveneens interessante marketing is. De voetbalclubs leveren met de shirtsponsoring dus een stuk reclame in, maar hopen daarvoor in ruil wel de andere mogelijkheden open te houden.
Of de overheid hierin meegaat is echter afwachten. Vooralsnog staat in de eerste plannen niet dat de Britse overheid andere vormen van gokreclame rond het voetbal wil verbieden. Op papier heeft het dus enige kans van slagen. Overigens zal het wel even duren vooraleer de ban er definitief door is, want er is een overgangsperiode van twee tot drie jaar. Dit zodat voetbalclubs hun huidige contracten met gokbedrijven kunnen uitdienen.