Het aan banden leggen van gokreclames en sponsoring zoals shirtsponsoring – en dus ook van shirtsponsoring – gaat als een soort lopend vuurtje door Europa heen. Eerder werd de inzet van rolmodellen in gokreclames van Nederlandse online casino’s al beperkt. Kort daarop volgde in België een soortgelijk initiatief, waardoor online casino’s aangewezen zijn op alternatieve vormen van reclame maken of het gebruik van onbekende gezichten. En daar stoppen de beperkingen niet. Zo is het uitzenden van commercials gebonden aan bepaalde momenten, zit er een limiet op de frequentie, en meer.
In navolging van Nederland en België, wordt er nu ook in het Verenigd Koninkrijk naar verscherpte wetgeving gekeken. Zij het wel specifiek gericht op de shirtsponsoring die bij veel voetbalclubs te zien is. Lees er meer over in dit casino nieuwsbericht.
Aanpassing van de gokwet
In veel Europese landen is het toegestaan om te gokken, en dus mogen online casino’s een bookmakers diverse mediakanalen aangrijpen om hun diensten aan te prijzen. Als het specifiek op sport aankomt, is het erg gebruikelijk voor online platformen om hun naam of merk te verbinden aan voetbalclubs. Er bestaat echter een mogelijkheid dat dit in de ban wordt gedaan, aangezien de Britse overheid kijkt naar een update van bestaande gokwetten.
In 2020 werd al aangekondigd dat het sponsoren van sportclubs door bookmakers en online casino’s in bepaalde mate in de ban zou gaan. De clubs kregen echter de tijd om – in met name de Premier League – hun contracten uit te dienen. Nu twee jaar later zal er het een en ander gaan veranderen, maar of shirtsponsoring helemaal uit het straatbeeld zal verdwijnen is afwachten. Met name omdat veel voetbalclubs enigszins afhankelijk zijn van dit soort deals.
Sterker nog, bijna de helft van de teams in de Premier League heeft banden met gokondernemingen. Het zal dus een grote impact hebben als dit in z’n geheel verboden wordt.
Grootste hervorming in 15 jaar
De Britse overheid staat voor een grote hervorming van de wetgeving die op gokreclames en wat er nog meer bij komt kijken van toepassing is. De geplande aanpassingen zouden namelijk de grootste zijn in 15 jaar en het doel is om het meer up-to-date te maken naargelang de digitalisering die vandaag de dag aan de orde is. Hieronder valt dus het verbannen van bookmakers en online casino’s qua shirtsponsoring, wat waarschijnlijk van toepassing zal zijn vanaf seizoen 2023-24.
De Premier League op zichzelf pleit echter meer voor een zelfregulering in plaats van een algemeen verbod. Volgens Sky Bet, één van de sponsoren in de EFL, zouden clubs door een verbod tegen de 40 miljoen pond per jaar mislopen. Daar valt nog bij op te merken dat de aanpak een beetje rommelig lijkt te verlopen. Zo is het verbod op shirtsponsoring gewenst, maar tegelijkertijd mogen bookmakers en online casino’s bijvoorbeeld wel de boarding gebruiken voor sponsoring.
Sterker nog, het is zelfs mogelijk – na de aanpassing van de wet op basis van de huidige plannen – om partnerschappen met gokondernemingen aan te gaan. Dit zorgt voor een incoherente aanpak en dat doet de nodige wenkbrauwen fronsen. Hoe dit in de praktijk straks zal uitpakken is afwachten, maar vanwege deze inconsistentie is het een valide punt van de Premier League om voor zelfregulering te pleiten.