Verbod op bekende Nederlanders in gokreclames komt er 

gokreclames

Sinds de opening van de Nederlandse markt voor online casino’s, hebben verschillende aanbieders bekende Nederlanders aangetrokken voor marketingdoeleinden en gokreclames. Zo worden de mannen van Vandaag Inside ingezet bij TOTO en Andy van der Meijde is bijvoorbeeld hét gezicht van BetCity. Dit is de casino’s echter op veel kritiek komen te staan en daarom werd nagedacht over een verbod op rolmodellen in commercials. Hier zit nu schot in en daar lees je in dit casino nieuwsbericht van deze week meer over.

Grijs gebied

De wetgever schrijft voor dat het actieve sporters niet zijn toegestaan hun gezicht te verbinden aan online bookmakers of gokreclames. Ook mogen bekende mensen met een jonge doelgroep zich niet aan dergelijke praktijken verbinden. Hetzelfde geldt voor jongere bekende Nederlanders, maar in de praktijk blijkt dit nogal een grijs gebied te zijn. Andy van der Meijde is bijvoorbeeld ruim de 40 voorbij, waardoor hem niets in de weg staat om mee te werken aan dergelijke reclamecampagnes.

Zijn doelgroep via YouTube en sociale media is echter niet beperkt tot 40+, want daar vallen ook jongeren onder en dat zou onbewust een verkeerd signaal kunnen afgeven. Van der Meijde bereikt die jongeren ook, terwijl iedereen onder de 18 jaar niet is toegestaan te gokken. Hier ontstaat dus al een probleem, want is het hem nu wettelijk wel toegestaan mee te werken aan gokreclames of niet?

Ingrijpen minister

Minister Weerwind heeft onlangs een brief aan de Kamer geschreven over de kwestie en daarin stelt hij dat gokreclames helemaal verboden moeten worden. Het kost echter tijd om dergelijke wetgeving erdoor te krijgen, wat dus tot maximaal twee jaar kan duren. In de tussentijd hebben online casino’s zelf al stappen genomen. Zo is de manier waarop geadverteerd wordt sinds begin deze maand aanzienlijk ingedamd.

Het volgende focuspunt van de minister is nu in ieder geval om rolmodellen uit reclamecampagnes te verbannen. Dit wordt momenteel nog uitgewerkt, maar het is de bedoeling dat deze nieuwe regelgeving al vanaf juni 2022 van kracht gaat. Daarmee wordt een verbod ingesteld op het inzetten van bekende Nederlanders in alle vormen van reclame. Dus niet alleen televisie commercials, ook mogen ze niet meer voorkomen op online banners.

Gokreclames uitdagingen met nieuwe wetgeving

Hoe dit zich zal ontwikkelen is afwachten, maar het roept wel nieuwe vraagstukken op. Zo is het natuurlijk merkwaardig dat TOTO in een grijs gebied opereert omtrent de wetgeving, daar waar het een overheidsbedrijf is. TOTO zoekt dus de grenzen op terwijl het eigendom van de staat is, die vervolgens zelf de wetgeving uitschrijft.

Een andere vraag is natuurlijk of reclames met bekende Nederlanders zijn toegestaan als de berichtgeving draait om verantwoord gokken. Dit is natuurlijk een andere inslag dan mensen aansporen om een gokje te wagen en kan als voorlichting gezien worden. Enfin, het is dus een lastige kwestie en de tijd zal leren wat de beperkingen in de praktijk uiteindelijk zullen betekenen.